معنی درس سوم فارسی دوازدهم :: ●●● وبلاگ فلش بوک ●●●

معنی درس سوم فارسی دوازدهم

تاریخ انتشار : ۱۹ ‎شهریور ‎۱۳۹۹

معنی درس سوم ازادی فارسی دوازدهم

معنی درس 3 فارسی دوازدهم

درس سوم فارسی دوازدهم

معنی درس 3 ادبیات فارسی دوازدهم

درس 3 فارسی دوازدهم

معنی درس ازادی فارسی دوازدهم

 

معنی شعر آزادی

 

بیت اول:

ناله و زاری پرندہ گرفتار (شاعر) به خاطر وطن است روش پرنده ای اسیر در قفس نیز مانند من بخاطر وطن است.

 

بیت دوم:

از باد صبحگاهی انتظار دارم که خبر گرفتاری مرا به رفیقم که در کنار چمن آزاد است ببرد.

 

بیت سوم:

ای هم میهنان برای آزادی خود چاره ای بیندیشید زیرا هر کس برای آزادی فکری نکند مانند من اسیر می شود.

 

بیت چهارم:

آن کشوری بدست بیگانگان آباد شود خانه غم است و باید با اشک ویران شود.

 

بیت پنجم:

آن لباسی که بخاطره حفظ وطن به خون آغشته و مالیده نشود ارزشی کمتر از کفن دارد و باعث بی آّبرویی است پس باید آنرا پاره کنی.

 

بیت ششم:

آن کسی(محمد علی شاه) را که در این کشور مانند سلیمان پادشاه خود کردیم امروز همه مردم اطمینان پیدا کرده اند که او شیطان است.

 

 

معنی شعر دفتر زمانه

 

بیت اول:

هیچ وقت دلم برای تعلقات دنیا، غمگین و افسرده نبود و غم آن را نخورده ام آری دل غم و اندوه نداشت تا از بیش و کم آن سخن به میان آید و درباره اش فکر کنم

 

بیت دوم:

هر ملت و کشوری انسانهای آگاه قلم به دست نداشته باشد و اهل دانش نباشد فام آ« ملت و کشور از صفحات تاریخ حذف میشود و نابود میشود

 

بیت سوم:

براستی هر انسانی که به جامعه و تفکر جامعه خود احترام نگزارد در نزد خردمندان قابل احترام نیست

 

بیت چهارم:

با وجود این که تمام هستی من از ثروت و خوشی های دنیا خالی است آسایش و آرامشی دارم که جمشید چنین آسایشی نداشت

 

بیت پنجم:

انصاف و عدل موافق و طرفدار بسیار داشت اما موافق و طرفداری مانند فرخی پایدار و ثابت قدم و وفادار نداشت

 

 

نظرات (۰)

نظر اول مال شماست!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
متاسفانه امکان درج خودکار کادر جستجو یا جعبه دنبال کنندگان در این قالب وجود ندارد، لطفا برای درج از حالت دستی استفاده نمایید.